Badania telefoniczne to obecnie jedna z najważniejszych technik badawczych. Powołując się na aktualne badania UKE w zasięgu telefonii mobilnej pozostaje ponad 90% Polaków! To sprawia, że badania CATI pozostają wciąż najbardziej uniwersalnym sposobem dotarcia do respondentów.
Nasze CATI to mix pracy zdalnej i wywiadów realizowanych z własnego studia.
W naszym portfolio posiadamy powiązane z tą techniką produkty, które jak Radar pozwalają m. in. na szybkie i tanie dotarcie do trudno osiągalnych grup (penetracja nawet 1%) lub zrealizowanie ekspresowego sondażu na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
CATI jest naszą wizytówką, to odzwierciedlenie kultury naszej pracy. Tutaj wszystko się zaczęło.
Z ogromną satysfakcją opowiadamy naszym partnerom o naszych możliwościach w dziedzinie badań telefonicznych. Nasze CATI to blisko 500 ankieterów i 7 doświadczonych Liderów projektów. To ponad 300 tysięcy zrealizowanych wywiadów rocznie. To gwarancja realizacji terminowej i utrzymania wysokich standardów jakości.
CATI to skrót od angielskiej nazwy computer-assisted telephone interviewing. Jest to metoda badawcza polegająca na prowadzeniu wywiadu za pomocą telefonu. Badania CATI realizuje się przy użyciu dedykowanego oprogramowania. Automatyzuje ono proces nawiązywania połączeń i zapisywania wywiadu.
Ankieter zapisuje odpowiedzi respondentów przy użyciu komputera. Odpowiedzi są następnie rejestrowane w formie elektronicznej. Ułatwia to łączenie i analizę danych.
Oprogramowanie wybiera numery telefonów z bazy danych. Numery te są każdorazowo losowane.
Wyniki badania metodą CATI mogą natychmiast trafić do dalszych analiz.
Badania CATI są obecnie jedną z najbardziej uniwersalnych metod badania rynku. Co roku w zasięgu sieci mobilnej znajduje się ponad 90% Polaków. Oznacza to, że w ramach projektu możliwe jest wnioskowanie na populację generalną. Z powodzeniem można prowadzić również badania w wąskich, specjalistycznych grupach respondentów (np. lekarze, robotnicy, przedsiębiorcy etc.).
Wielu klientów agencji badawczych korzysta z tej metody. Firmy doceniają jej rzetelność. Dodatkowo realizacja badań CATI jest atrakcyjna kosztowo, w porównaniu do innych metod. Decydując się na zaangażowanie środków w badania rynku, należy rozważyć korzyści i ograniczenia poszczególnych metod.
Wywiady telefoniczne przeprowadzane są w Polsce od ponad 3 dekad. W tym czasie nastąpiły istotne zmiany technologiczne, wraz z którymi rozwinęły się badania rynku. Obecnie istnieje wiele sposobów przeprowadzania wywiadów / ankiet, jednak jak co roku królują trzy podstawowe metody badania. CATI jest jedną z nich. Pozostałe to CAWI i F2F.
Badania CAWI są obecnie najczęściej wybierane przez klientów w Polsce. Metoda ta charakteryzuje się wykorzystaniem paneli internetowych. Do paneli dobrowolnie zapisują się uczestnicy, by wypełniać ankiety. Badania CAWI są bardzo elastyczne w zakresie tworzenia elektronicznego kwestionariusza ankiety. Przy wciąż jednak ograniczonym dostępie do Internetu, badania te nie gwarantują pełnej losowości próby. To przekłada się na brak pełnego odzwierciedlenia wyników w skali całego kraju.
Badania F2F mają dużo dłuższe tradycje niż badania telefoniczne. Łączą cechy badań telefonicznych i internetowych. Losowość i szeroki zasięg dotarcia do respondentów z możliwością stworzenia rozbudowanego kwestionariusza ankiety. W takich projektach musimy jednak liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami i dłuższym terminem pozyskiwania danych.
Istnieje kilka uniwersalnych kryteriów, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze agencji. Jeśli chciałbym zrealizować badania metodą CATI, zwróć uwagę na następujące zagadnienia:
A. Posiadane certyfikaty
Program Jakości Pracy Ankieterów (PKJPA) jest tzw. „muszę mieć” dla agencji realizujących badania telefoniczne w Polsce. Certyfikat wskazuje najwyższą jakość postępowania agencji w procesie zbierania informacji. Dotyczy on wszystkich projektów firmy dla danej techniki. Certyfikat przyznawany jest co roku.
Standard ISO 20252 wdrażany przez firmy, w których realizowane są badania rynku. Gwarantuje on, podobnie jak PKJPA, wysoki standard przeprowadzenia wywiadów – dobrą jakość wyników. Aktualizacja certyfikatu może odbywać się każdego roku.
B. Doświadczenie
Należy poszukać informacji o ostatnio zrealizowanych projektach. Najlepiej z ostatniego roku. Rekomendacja danej firmy przez innych klientów jest niezwykle ważna. Powinna dać nam poczucie, że powierzamy realizację wywiadów w dobre ręce. Rozpisując przetarg warto poprosić o wykazanie doświadczenia w realizacji wywiadów daną techniką w określonym czasie.
C. Systemy
Warto zasięgnąć opinii w jaki sposób zorganizowany jest proces zbierania danych dla badania CATI. Czy jest on taki sam dla różnych klientów? Poszukujemy rozwiązań dedykowanych, jednak w przypadku badań rynku oczekujemy standardów – powinien istnieć systemowy program kontroli jakości.
D. Liczby
Dane, na które powinniśmy zwrócić uwagę przed zleceniem badań do danej agencji: